Menu
Základní škola a Mateřská škola, Černý Důl

Toto je krizový pruh ZŠ a MŠ Černý Důl. Zde se vkládají mimořádně důležité informace.

Základní škola

Jsme rádi, že jste si vybrali nás! Co Vašim dětem nabízíme?

škola

  • rodinné prostředí malotřídní školy
  •  propojení školy se životem
  • přátelská atmosféra, příjemné klima
  • bezpečné prostředí podněcující aktivitu žáků
  • kolektiv odborně vzdělaných vyučujících
  • partnerské vztahy mezi učitelem, žákem a rodiči, vzájemné respektování
  • rozvoj osobnosti žáka, rozvoj spolupráce a komunikace, rozvoj zvídavosti žáka,
  • úzká spolupráce ZŠ a MŠ = plynulý přechod do školy
  • škola vybavená moderními pomůckami
  • vybavení ICT – v obou třídách PC, výuka na interaktivní tabuli
  • kvalitní výuka – všechny děti bez problémů přechází na druhý stupeň
  • péče o žáky se specifickými poruchami učení a o nadané žáky
  • prevence rizikového chování – budování přátelských vztahů
  • školní družina s pestrou nabídkou činností
  • nově vybavená a zrekonstruovaná školní zahrada
  • domácí kuchyně – paní kuchařka vaří jídla podle principů zdravého stravování
  • nabídka mimoškolních zájmových aktivit vedených našimi pedagogy i externími pracovníky
  • projekty, akce, koncerty, akademie, sportovní soutěže
  • pohyb a sport - bruslení plavání, lyžování, sezónní sporty

 

Naše škola leží v centru městyse Černý Důl, v malebném podkrkonošském údolí s výhledem na Černou horu. Městys je spojení tří obcí: Fořt, Čistá v Krkonoších a Černý Důl. škola

Základní škola Černý Důl je malotřídní škola, která poskytuje vzdělání žákům pěti ročníků. Po ukončení pátého ročníku odcházejí žáci na druhý stupeň ZŠ v Lánově, Vrchlabí nebo Rudníku. Zajišťujeme výuku pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami i pro žáky nadané.

Z vlastních zdrojů, za přispění zřizovatele a také díky projektům EU se nám daří modernizovat školu jak po stránce materiální tak z hlediska nových přístupů ke školnímu vzdělávání. Škola je opravená a školní prostředí se snažíme neustále zlepšovat a modernizovat. Na školní zahradě bylo vybudováno hřiště s umělým povrchem, které využívá škola i veřejnost. Školní zahradu průběžně vybavujeme herními prvky tak, aby zahrada poskytovala dětem dostatek zábavy a podnětné místo pro jejich hry. Obnovujeme ICT techniku, pomůcky pro žáky, vybavení školní družiny. Postupně obnovujeme školní nábytek. V neposlední řadě využíváme nové inovativní přístupy ke vzdělávání tak, abychom mohli říct, že připravujeme žáky na budoucnost. Ujaly se u nás metody kritického čtení a psaní, prvky z Hejného matematiky, projektová výuka, prvky badatelské výuky, konstruktivistická matematika a další. Modernizujeme hodnocení žáků. Využíváme možnosti sebehodnocení a formativního hodnocení. Naší snahou je otevřít se v rámci daných pravidel veřejnosti. Hledáme nejvhodnější možnosti a cesty vstřícné komunikace s rodiči a veřejností. Podařilo se nám naplnit podmínky projektu "Rodiče vítání" a byli jsme tak zařazeni do sítě škol s tímto certifikátem. 

 

Něco z historie školy:

Škola byla založena v Černém Dole již roku 1736 jako jednotřídní. Nejdříve sídlila v dřevěné budově až do roku 1875, kdy byla postavena budova nová. O rok později se zvýšil počet tříd na dvě a 1879 na tři. Pro školáky III. horského dílu nebylo jednoduché navštěvovat třídu v Černém Dole, proto od roku 1841 docházel na Hrnčířské boudy pomocný učitel. Od roku 1862 tam byla zřízena školní expozitura a konečně roku 1901 jednotřídní škola.  

Další zmínky o škole jsou až z roku 1936:

Malá česká menšina v převážně německém Černém Dole existovala již před rokem 1918. Ani po vzniku Československa počet Čechů v obci příliš nevzrostl. I když byla česká menšina v městysi malá, přesto se začalo ve 30. letech minulého století uvažovat o otevření české menšinové obecné školy v místě.
Reakcí zdejší německé majority na plánované otevření české školy byl velký rozruch a nelibost.
Otevření školy v Černém Dole bylo povoleno Ministerstvem školství a národní osvěty výnosem č. 140.960/36–T/3 ze dne 26. října 1936. Velký problém zprvu představovalo sehnání vhodných prostor pro výuku dětí. Škola se usídlila v domě čp. 6, který patřil k místní textilní továrně české firmy Aloise Menčíka. Vyučování začalo 1. prosince 1936 se třinácti žáky. Během roku přistoupili další tři žáci, takže školní rok skončil se šestnácti dětmi. Drtivá většina žáků tehdy přešla z místní německé obecné školy.

A jaké bylo národnostní složení žactva? Z šestnácti dětí bylo osm dětí z čistě německých rodin. Tři žáci pocházeli z národnostně smíšených rodin (jeden rodič Němec a druhý Čech, případně Rusín) a pouze pět z nich mělo oba rodiče (v jednom případě je uveden jen jeden rodič) Čechy či Slováky. Prvním učitelem školy se stal Jaroslav Charvát, který ovšem v Černém Dole dlouho nepobyl. Od 1. února 1937 ho nahradil zkušenější František Vaníček.
Na konci září 1937 nastoupil dosavadní učitel a správce školy František Vaníček vojenskou prezenční službu a jako náhrada za něj přišel do Černého Dolu výpomocný učitel Jaroslav Talácko z Paběnic u Kutné Hory. Kromě uvedených pedagogů učil na škole náboženství černodolský farář Otto Němeček, zatímco Anežka Škopková tu působila jako učitelka domácích nauk.


Základní škola a Mateřská škola, Černý Důl, Čistá v Krkonoších 140, 543 44